Plättarnas återkomst

Idag har jag Maya Charlotte Burman gjort plättar (pannkaka för er sörlänningar) för första gången på jag vet inte huuur lång tid.

Jag minns exakt första gången jag skulle göra plättar och hur förbannad jag var. Det var när vi hade fått hemkunskaps-läxa att göra plättar hemma till sin familj. Vi snackar mellanstadiet eller nåt sånt. Dom bara gick sönder och allt gick fullständigt åt fanders. Och när saker inte går som jag vill så vill ingen vara i min närhet. Kunde för allt i världen inte begripa varför just JAG skulle behöva göra dom, kunde inte pappa göra dom åt mig. Nej han bara stod på sidan av och skrattade och tyckte det hela var jättekul. Kan säga att det som låg på tallrikarna liknade iallafall inte plättar.

Och efter den händelsen har jag väl som aldrig riktigt gett plättar något ärligt försök igen. Istället låtit folk göra plättar till MIG, typ som Lina nu medan hon bott här. Men nu när hon inte längre bor här så kände jag en liten saknad av dessa plättar (eller om det är saknaden efter lina, vad vet jag) och kände att nä nu jädrar ska jag prova.

Sagt och gjort. Började kika vad som fanns hemma. Oops bara ett ägg, tur det bara var jag som skulle äta så jag kunde halvera satsen. Ingen mjölk heller, ja säg när tusan jag har mjölk hemma för jag dricker ju inte det. Så det fick bli plättar gjort på vatten istället vilket jag vet funkar eftersom jag haft det så hela min uppväxt pga mjölkallergi.
När jag skulle steka första plättan tänkte jag att ojdå, nu bär det av mot skogen. Fast äsch första plättan blir ju aldrig snygg och nej det blev den inte heller. Men plätta nr 2 såg ut som en plätta skulle se ut. Woho, ni skulle sett lyckan! Nästan så jag skuttade av glädje. Jag hade lyckats! Även med nästa.

Och hur smakade dom då? det ska ni veta att dom smakade smaskens!

Är glad över att jag gav det ett nytt försök. För om jag nånsin tänkt skaffa barn i livet så måste man ju kunna laga plättar. Och dessutom har jag hört att en viss Simon gillar plättar. så jag kanske får göra det åt han då till helgen. Då blir han nog glad.



Ser ni så tjusigt? Jag är stolt!

Kommentarer
Postat av: Ida

Ahaa har aldrig tänkt på att man kan ta vatten istället för mjölk, trodde mjölk var en viktigt ingrediens. Ska testa det nångång för har så sällan mjölk hemma och plättar måste man ju ha lite då och då :) Snyggt jobbat!

2010-02-09 @ 21:40:57
URL: http://idmi.blogg.se/
Postat av: Karin

Finfina grejjer maya! =) duktig du var!! var sanslöst länge sen jag åt plättar/pannkakor också!! smaskens!

2010-02-09 @ 21:58:46
Postat av: Pia

GRATTIS till ditt lyckade plättmakeri! :D



Jag minns inte dina misslyckade plättar, så antingen var jag inte hemma eller så var dom inte så hemska som du minns.



Jag minns vattenplättar och kommer ihåg att det kändes riktigt lyxigt då man fick riktiga mjölkplättar. Sååå mkt godare! :D



Själv lärde jag mig göra plättar av mormor. Eller iaf lärde jag mig hur man steker dom av henne. Då var jag inte gammal (lågstadie?) och sen lärde jag mig smetreceptet av pappa då jag flyttade hemifrån. Sitter fortfarande kvar i hjärnan trots att inte heller jag gör plättar särskilt ofta. (btw, pappas recept är inte samma som det som står i kokböcker... det är en större sats och mindre ägg).



Sen måste jag ju säga att du gjort enorma framsteg inom matlagningen. Minns då du typ i mellanstadiet frågade mig o matte hur man kokar tevatten! :D



Hoppas Simon gillar plättarna!



kram

2010-02-10 @ 10:15:51
URL: http://piabur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0